Mijn marketing boekentips voor beginnende ondernemers

Toen ik als kersverse docent voor het eerst méér dan 200 tentamens moest nakijken, viel het mij op dat ik mij op een soort kantelpunt bevond. Tot dat moment probeerde ik productiviteit beter te begrijpen. Toen ik naar de tentamens keek, leerde ik hoe het eruitziet als je productiviteit niet goed begrijpt. Fantastische feedback om de lessen voor de volgende keer te verbeteren.

Het lijkt alsof marketing ook gaat over hoe je over een onderwerp communiceert, maar dan vanuit een ander perspectief. Het perspectief van de beginner bijvoorbeeld.

Marketing kun je leren en ik leer graag uit boeken. Vandaar dat ik bij deze mijn drie favoriete boeken met je deel, die ik zou kiezen als ik opnieuw aan de reis van kenniswerker tot online service provider zou beginnen.

Boeken hebben het voordeel dat je ze in je eigen tempo kunt doornemen. Je kunt ook makkelijk informatie terugvinden. Een boek bevat relatief veel informatie voor een kleine prijs. Maar er zijn ook andere manieren om informatie tot je te nemen, zoals bijvoorbeeld via podcasts of video’s. Het lijkt ook een kwestie van persoonlijke voorkeur te zijn, wat het beste bij je past. Voor mij zijn het dus boeken.

Welke drie boeken zou ik aanbevelen voor een kenniswerker die een eigen bedrijf begint?

  • Voor de website: ‘Marketing Made Simple’ van Donald Miller. De meeste starters die ik ken, beginnen hun bedrijf met het maken van een eigen website. Daar is veel over te zeggen. Je publiek verwacht waarschijnlijk dat je een website hebt, waar ze meer over jou, jouw producten en jouw diensten te weten kunnen komen. Het is concreet. Maar, je kunt er ook heel lang mee bezig zijn. Want je hebt waarschijnlijk veel kennis te geven en hoe communiceer je daarover dat het ook bij het perspectief vanuit de klant past?
    Marketing Made Simple heeft een duidelijk stappenplan voor hoe je tot een goede website komt. Meer dan dat, het boek geeft basiskennis over marketing en wat dat concreet voor het maken van je website betekent. Op een gegeven moment in het boek, eerder dan je misschien zou verwachten, geven de auteurs aan dat je nu 50% van je website af hebt. Want zo belangrijk is het in hun belevenis wat ze tot dat moment hebben behandeld. Ze geven je niet alleen handige tips, die ze ook nog eens goed onderbouwen, ze helpen je ook te focussen.
  • Overzicht. Een bedrijf is natuurlijk méér dan alleen een website. Maar wat houdt dat dan allemaal in? En hoe hangt dat samen? Daar geeft het boek ‘The 1-Page Marketing Plan’ van Allan Dib een mooi overzicht over. Je krijgt een plan met negen vakjes, onder andere hoe je kwaliteit levert en wat daar dan nog allemaal bij komt kijken. Het boek is marketing maar dan toegespitst op de situatie van de zzp’er of een klein bedrijf.
  • Eerste contact met je klanten. Je hebt een website en een overzicht waar je met je bedrijf heen wilt. Dan nog aan de slag. Hoe attendeer je mensen op jouw aanbod? ‘Hub Marketing’ van Tad Hargrave heeft hier het antwoord op, waar ik het meeste mee kan. Je kunt gebruikmaken van het netwerk wat je al hebt. Hij geeft ook vriendelijke, niet-verkooperige voorbeeld e-mails, die je kunt sturen om in contact te komen. Niet direct in contact met je klant, maar wel met mensen die veel van je potentiële klanten in hun netwerk hebben. Het mooie van de aanpak van Tad is dat goed voelen voorop staat. Hij laat zien hoe je met klanten in contact kunt komen, op een manier die goed voelt en resultaat oplevert.

Even samenvatten: boeken kunnen je helpen om de hele wereld beter te begrijpen. Ik heb in dit artikel drie boeken besproken, die mij hebben geholpen de wereld van marketing voor online service providers beter te begrijpen. Zij helpen bij het opzetten van je website, het krijgen van overzicht en bij contact met je klant maken.


Tags:

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *